راهنمای خرید پلی استیشن و کنسول بازی
راهنمای خرید پلی استیشن و کنسول بازی

امروزه بازار بازی‌های ویدیویی بسیار داغ است. دیگر مانند گذشته نیست و در همه سنین، افراد زیادی مشغول گذراندن اوقات خود با بازی‌های هیجان‌انگیز هستند، حتی از این راه کسب درآمد می‌کنند. پلی استیشن و کنسول‌های بازی، دنیایی جذاب و هیجان‌انگیز را برای علاقه‌مندان به بازی‌های ویدیویی فراهم می‌کنند. این دستگاه‌ها با تکنولوژی‌های پیشرفته و امکانات فراوان، تجربه‌ بازی را به یک سطح جدید می‌برند و برای کاربران فرصتی هستند تا به دنیایی مجازی فراخوانده شوند. اگر قصد خرید پلی استیشن و کنسول بازی دارید، یک راهنمای خرید کنسول بازی می‌تواند، شما را در این مسیر همراهی کند، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

کنسول بازی چیست؟

کنسول بازی دستگاهی است که امکان اجرای بازی‌های ویدیویی را از طریق اتصال به تلویزیون یا مانیتور فراهم می‌کند. در حال حاضر مفهوم کنسول‌های بازی طی چند سال اخیر دچار تحول شده است. کنسول‌های جدید امروزی علاوه بر گیمینگ قابلیت‌های دیگری نیز دارند. همچنین این دستگاه‌ها به شما امکان پخش فیلم، سریال، موسیقی به صورت آنلاین را می‌دهد.

انواع کنسول بازی

کنسول‌های بازی انواع مختلفی دارند؛ این دسته‌بندی در ابتدای کار به‌ شما کمک می‌کند تا با توجه‌ به نیاز خود، کنسول بازی مد نظر خود را تهیه کنید. از‌ نظر کاربرد و فناوری به‌ کار‌برده‌ شده در تولید این دستگاه‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند:

  • پلی استیشن (PlayStation)

کنسول‌های بازی سری PS توسط شرکت سونی تولید می‌شود و مدل‌های مختلفی مانند PS5، PS4 را عرضه می‌کند.

  • ایکس باکس (Xbox)

کنسول‌های بازی سری ایکس باکس توسط شرکت مایکروسافت تولید می‌شود و از جمله مدل‌های عرضه شده آن Xbox One ،Xbox Series X هستند.

  • نینتندو سوئیچ (Nintendo Switch)

کنسول‌های بازی سری نینتندو سوئیچ را شرکت نینتندو تولید می‌کند. این کنسول به گونه‌ای طراحی شده است که قابلیت حمل دارد و همچنین می‌توان به صورت دستی یا متصل به تلویزیون استفاده کرد.

  • کنسول‌های بازی قدیمی

افزون بر کنسول‌های مدرن، کنسول‌های بازی قدیمی مانند PS2، Xbox 360 و Nintendo Wii نیز وجود دارند، که هنوز توسط برخی از افراد استفاده می‌شوند.

این‌ موارد تنها چند نمونه از کنسول‌های بازی موجود در بازار هستند که هر یک از آن‌ها در مدل‌ها، سایز‌ها، حافظه‌ داخلی متفاوت، ویژگی‌ها و قابلیت‌ها متفاوت و… تولید و عرضه می‌شوند. در بخش های بعدی  به بررسی ویژگی‌ها و مشخصات پلی استیشن بپردازیم.

پلی استیشن چه مشخصات و اجزایی دارد؟

کنسول بازی پلی استیشن در انواع مدل‌ها شامل چندین اجزا و مشخصات مهم و کاربردی است که به صورت زیر هستند:

کنسول پلی استیشن

دستگاه اصلی که قابلیت اجرای بازی‌ها و برنامه‌های مختلف را فراهم می‌کند، کنسول پلی استیشن نام دارد. این دستگاه پردازنده‌های قوی و قابلیت‌های گرافیکی بالایی دارد که تجربه‌ بازی با کیفیت را مهیا می‌کند.

کنترلر

کنترلر یا دسته بازی، نیز امکان کنترل بازی را برای گیمرها فراهم می‌کند‌. در ضمن روی کنترلر پلی استیشن دکمه‌ها، دسته‌ها و لوازم جانبی گوناگونی تعبیه شده است که این امکان را می‌دهد، تا گیمر در بازی عملیات‌های متعددی انجام دهد.

حافظه داخلی

پلی استیشن حافظه داخلی نیز دارد که برای ذخیره‌سازی بازی‌ها، فایل‌ها و داده‌های مهم استفاده می‌شود. اندازه حافظه داخلی در مدل‌های گوناگون پلی استیشن می‌تواند متفاوت باشد، برای نمونه حافظه داخلی PS4  یک ترابایت یا 500 گیگابایت، PS4 pro حافظه داخلی به اندازه 2 ترابایت یا 1000 گیگابایت دارد. همچنین حافظه داخلی PS5 در هر دو مدل آن یعنی Disc Edition Digital ،Edition ، گیگابایت 825 است.

درایو نوری

در پلی استیشن‌ها به منظور اجرای بازی‌های فیزیکی (دیسک) درایو نوری تعبیه شده است. همچنین در بعضی از مدل‌های پلی استیشن توسط درایو نوری خارج شده و بازی‌ها را از طریق دانلود اجرا می‌کنند.

شبکه آنلاین

آنچه پلی استیشن را از سایر کنسول‌های بازی متمایز می‌کند، این است که به کاربران امکان بازی چند نفره آنلاین، دانلود بازی‌ها و به اشتراک گذاری محتوا را می‌دهد. این خدمات از طریق اتصال به اینترنت و اشتراک پلی استیشن پلاس (PlayStation Plus) قابل دسترسی است.

قابلیت‌های ویژه

همچنین پلی استیشن به بعضی از قابلیت‌های ویژه‌ای مانند، پشتیبانی از واقعیت مجازی (PlayStation VR) و قابلیت استریم بازی‌ها به تلویزیون‌های هوشمند و دستگاه‌های متصل به اینترنت مجهز است.

چه بازی‌هایی روی پلی استیشن و کنسول بازی قابل نمایش است؟

پلی استیشن و کنسول‌های بازی مجموعه گسترده‌ای از بازی‌های ویدیویی را در برمی‌گیرند. از جمله این بازی‌ها می‌توان با عناوین انحصاری، بازی‌های مولتی‌ پلتفرم و بازی‌های مستقل اشاره کرد. همچنین بعضی از بازی‌های معروف و محبوب که روی پلی استیشن و کنسول‌های بازی قابل نمایش هستند عبارتند از:

سری بازی‌های دیوانه‌گیل

سری بازی‌های نییوت

سری بازی‌های آنچارتد

سری بازی‌های فیفا

سری بازی‌های کال آف دیوتی

سری بازی‌های گراند افتو

سری بازی‌های استار وارز

سری بازی‌های مورتال کمبت

بازی رد دد ردمپشن

این موارد تنها چند نمونه از بازی‌های معروف هستند، و همچنین هر ساله تعداد زیادی بازی جدید و مهیج برای پلی استیشن و کنسول‌های بازی منتشر می‌شود.

پلی استیشن نسبت به سایر رقبا چه مزایا و قابلیت‌هایی دارد؟

پلی استیشن نسبت به سایر رقبای خود مزایا و قابلیت‌های منحصر به فرد و کاربردی دارد. از جمله این مزیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عناوین انحصاری

پلی استیشن از عناوین انحصاری بسیار قوی برخوردار است، که تنها بر روی این کنسول‌های بازی نمایش داده می‌شوند. از جمله این عناوین می‌توان به بازی‌های معروفی مانند The Last of Us، God of War، Uncharted و Horizon Zero Dawn اشاره کرد.

کیفیت گرافیک بالا

پلی استیشن نسبت به سایر رقیب‌های خود از قدرت پردازش بالا و فناوری‌های گرافیکی پیشرفته، تجربه بازی با کیفیت و واقعی پشتیبانی می‌کند. همچنین بازی‌های پلی استیشن با جزئیات بالا، رنگ‌های زنده و تصاویر واقعی به نمایش داده می‌شوند.

پشتیبانی از واقعیت مجازی

کنسول‌های PS با قابلیت پشتیبانی از واقعیت مجازی (VR)، تجربه بازی فراگیر و فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهد. همچنین شما می‌توانید با استفاده از هدست واقعیت مجازی پلی استیشن، به صورت واقعی در دنیای بازی غرق شوید.

خدمات آنلاین

پلی استیشن به خدمات آنلاین قوی و قابلیت‌های اشتراکی مانند PlayStation Plus و PlayStation Now دسترسی دارد. در این کنسول بازی شما با اشتراک در PlayStation Plus، می‌توانید به بازی‌های رایگان ماهانه نیز دسترسی پیدا کنید و بازی‌های چند نفره آنلاین را تجربه کنید. همچنین، شما می‌توانید با اشتراک  PlayStation Now بازی‌ها را به صورت استریم و بدون نیاز به نصب و دانلود بازی کنید.

سازگاری با نسل قبلی

PS5 به عنوان نسل جدید، همچنان با بازی‌های PS4 سازگاری دارد. این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد تا بازی‌های قبلی خود را روی پلی استیشن 5 اجرا کنید.

این مزایا و قابلیت‌ها تنها بخشی از مزیت‌های پلی استیشن هستند. با توجه به تکنولوژی پیشرفته و عناوین جذابی که روی این کنسول عرضه می‌شوند، پلی استیشن یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین کنسول‌های بازی در جهان است.

یک پلی استیشن و کنسول بازی با کیفیت چه ویژگی‌هایی دارد؟

در خرید هر وسیله‌ای از جمله پلی استیشن و کنسول بازی باید ویژگی‌ها و نکاتی را مورد توجه قرار دهید تا بتوانید یک دستگاه خوب و با کیفیت خریداری کنید. همچنین یک پلی استیشن و کنسول بازی خوب باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

کارایی بالا

یک پلی استیشن و کنسول بازی با کیفیت باید قدرت پردازش و گرافیک بالایی داشته باشد تا بتواند تجربه بازی را بهتر و واقعی‌تر نمایش دهد. همچنین برخی از عوامل مهم و اساسی مانند قدرت پردازشگر، کارت گرافیک و حافظه سیستم بر کارایی پلی استیشن و کنسول تاثیر می‌گذارند.

کیفیت تصویر

یک پلی استیشن و کنسول بازی خوب باید تصاویر را با کیفیت بالا مانند رزولوشن 4K، HDR و فرکانس بالا نمایش دهد تا بتوانند تجربه بازی را واقعی‌تر و جذاب‌تر کنند.

پشتیبانی از بازی‌های جدید و پرطرفدار

همچنین یک پلی استیشن و کنسول بازی خوب باید قابلیت اجرای بازی‌های جدید و پرطرفدار را داشته باشد. از جمله این قابلیت‌ها می‌توان به اجرای بازی‌های انحصاری و مستقل، که توسط توسعه دهندگان معتبر ساخته می‌شوند، اشاره کرد.

سیستم عامل و رابط کاربری

یک PS و کنسول بازی با کیفیت باید از یک سیستم عامل پیشرفته و رابط کاربری کاربر پسند پشتیبانی کند. همچنین این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید به راحتی بازی‌ها را نصب و راه‌اندازی کنید تا از سایر قابلیت‌های آن مانند اتصال به اینترنت و استفاده از برنامه‌های جانبی بهره‌مند شوید.

پشتیبانی از لوازم جانبی

پلی استیشن و کنسول بازی با کیفیت باید از لوازم جانبی متنوعی همچون کنترلر‌های بی‌سیم، هدست‌های گیمینگ و دسته‌های واقعیت مجازی پشتیبانی کند. همچنین این لوازم جانبی می‌توانند، تجربه بازی را بهبود بخشند و برای بازی‌های خاصی استفاده شوند.

امکانات شبکه

یک پلی استیشن و کنسول بازی خوب و باکیفیت باید به قابلیت‌هایی مانند اتصال به اینترنت و استفاده از امکانات شبکه مثل چت صوتی و تصویری، بازی چند نفره آنلاین و دسترسی به فروشگاه آنلاین مجهز باشد. این قابلیت‌ها به شما این امکان را می‌دهند تا بتوانید با دوستان و سایر بازیکنان در سراسر جهان به صورت آنلاین بازی کنید.

هنگام خرید پلی استیشن و کنسول بازی به چه نکاتی توجه کنیم؟

شما برای اینکه بتوانید محصولی با کیفیت و اصل خریداری کنید، باید در هنگام خرید آن به برخی نکات توجه کنید.

مطالعه و بررسی

اولین نکته‌ای که باید هنگام خرید پلی استیشن و کنسول بازی رعایت کنید، این است که قبل از خرید این محصول بهتر است مدل‌ها، ویژگی‌ها و عملکرد انواع مختلف پلی استیشن و کنسول‌های بازی را بررسی کنید. در ضمن مقایسه بین مدل‌ها و خواندن نظرات کاربران می‌تواند در این زمینه بسیار کمک کننده باشد.

بودجه

از همه مهم‌تر شما باید مقدار هزینه‌ای که قرار است، برای خرید پلی استیشن و کنسول بازی اختصاص دهید را تعیین کنید. این کار باعث می‌شود تا با بررسی قیمت‌ها و مقایسه آن‌ها در فروشگاه‌های مختلف، بتوانید بهترین قیمت را برای خرید انتخاب کنید.

اصالت محصول

همچنین از اصل بودن پلی استیشن و کنسول بازی مطمئن شوید؛ زیرا این موضوع می‌تواند در کیفیت و عملکرد محصول تأثیر بگذارد.

گارانتی

یکی از مهم‌ترین نکات خرید پلی استیشن و کنسول بازی بررسی گارانتی و خدمات پس از فروش آن‌ است؛ زیرا این موضوع نشان می‌دهد که فروشگاه‌ها یا تولید کنندگان ارائه دهنده خدمات پس از فروش قابل اعتماد و معتبر هستند.

فضای ذخیره‌سازی

اندازه و ظرفیت فضای ذخیره‌سازی کنسول و پلی استیشن نیز بسیار مهم است، به همین دلیل مطمئن شوید پلی استیشن و کنسول بازی که می‌خواهید، خریداری کنید فضای ذخیره‌سازی کافی برای بازی‌های مورد نظر شما داشته باشد.

اتصالات و قابلیت‌ها

همچنین باید اتصالات و قابلیت‌های کنسول و پلی استیشن نیز بررسی شود؛ زیرا باید مطمئن شوید که کنسول دارای اتصالات و قابلیت‌هایی است، تا بتواند نیازهای شما را برطرف کند.

بازی‌ها و نرم‌افزارها

از سازگاری کامل و قابلیت اجرای بازی‌ها و نرم‌افزارهایی که می‌خواهید با پلی استیشن و کنسول بازی استفاده کنید، مطمئن شوید.

هزینه پلی استیشن و کنسول بازی

هزینه پلی استیشن و کنسول بازی به عوامل مختلفی مانند نسخه و مدل کنسول، قابلیت‌ها و ویژگی‌های آن، قیمت باز‌ی‌ها و لوازم جانبی، تاریخ عرضه، میزان تقاضا و … بستگی دارد.

برای نمونه نسخه‌های جدیدتر و بهبود یافته این کنسول‌های بازی قیمت بیشتری دارند.

پلی استیشن و کنسول بازی هر چقدر به قابلیت‌ و ویژگی‌های خاص و پیشرفته‌تری مجهز باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود. برای مثال، کنسول‌های با قابلیت اتصال به اینترنت، قابلیت پخش فیلم‌ها و موسیقی‌ها، و تجهیزات خاص مانند کنترلر‌های ویژه قیمت بیشتری دارند.

عواملی مثل نرخ تبدیل ارز، تعرفه‌های وارداتی، مالیات و قوانین محلی می‌توانند قیمت کنسول‌های بازی را تحت تاثیر قرار دهند.

مورد بعدی زمان عرضه کنسول‌های جدید است که در قیمت‌گذازی این محصولات تاثیر می گذارد.

همچنین هنگامی که تقاضا برای یک کنسول خاص بسیار بالا باشد، قیمت آن افزایش می‌یابد‌.

هنگامی که پلی استیشن و کنسول‌های دست دوم یا استفاده شده در بازار وجود داشته باشند، به طور معمول باعث کاهش قیمت‌ آن‌ها می‌شوند.

در آخر هزینه بازی‌ها و لوازم جانبی مرتبط با کنسول نیز باید در نظر گرفته شود؛ زیرا می‌تواند قیمت این محصولات را افزایش دهد.

اگر قصد خرید پلی استیشن و کنسول بازی را دارید، توصیه می‌کنیم برای اطلاع بیشتر از قیمت‌ کنسول‌های بازی، به چندین سایت‌ و مراکز خرید این محصول مراجعه کنید.

سخن پایانی

پلی استیشن و کنسول بازی یک دستگاه برای اجرای بازی‌های ویدیویی است که انواع مختلفی مانند، ایکس باکس، پلی استیشن، نینتندو سوئیچ و… دارد. همچنین هر یک از این کنسول‌های بازی ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی منحصر به فردی دارند. در ضمن یک پلی استیشن و کنسول بازی با کیفیت ویژگی‌هایی مانند امکانات شبکه، پشتیبانی از لوازم جانبی، سیستم عامل و رابط کاربری، کیفیت تصویر و کارایی بالا دارد. قیمت این محصول نیز به عواملی مانند برند تولید کننده، میزان تقاضا، نسخه و مدل کنسول، قابلیت‌ها و ویژگی‌های آن، قیمت باز‌ی‌ها و لوازم جانبی، تاریخ عرضه و… بستگی دارد. در آخر اگر قصد خرید این کنسول بازی را دارید توصیه می‌کنیم از فروشگاه یا سایتی معتبر خرید کنید تا محصولی با کیفیت و بادوام خریداری کنید.